Опис досвіду

  Опис досвіду роботи з теми
«Формування комунікативних навичок учнів через впровадження інтерактивних форм навчання»
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.
Компетентнісний підхід до вивчення іноземних мов розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Сучасна педагогіка визначає декілька груп компетентностей. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках іноземної мови є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у мовному середовищі.
Необхідність формування комунікативної компетентності учнів зумовлено реалізацією не тільки відповідно оновленого змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Найбільш ефективними шляхами реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови є застосування інтерактивних методів навчання. Системне використання інтерактивних методів є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства. Проблема, над якою я працюю,  - це  «Формування комунікативних навичок учнів через впровадження інтерактивних форм навчання».   .
 Я впевнена, що  якщо систематично використовувати на уроках інтерактивні методи навчання, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:
1)                    продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;
2)                    збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3)                    підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.

Працюючи над даною проблемою,  я намагаюся:
формувати  в  учнів  стійку  мотивацію  до  вивчення  англійської  мови;
формувати  практичні  уміння  і  навички  в  усіх  видах  мовленнєвої  діяльності;
формувати  мовленнєву  компетенцію;
·        розвивати  мовленнєву  культуру,  творчі  здібності,    критичне   мислення.
Протягом всього періоду педагогічної діяльності я  удосконалюю свій стиль роботи, форми і методи викладання іноземної мови у школі. Під час підготовки до уроку намагаюся  підбирати такий матеріал, який би зацікавив учнів, щоб він зміг заохотити їх висловлювати свою думку, спираючись на власний досвід. Від того, наскільки яскраво, нешаблонно почнеться урок, наскільки невимушено  вчитель зможе ввести учнів до  атмосфери іншомовного спілкування, залежить успіх комунікативної діяльності учнів на уроці.
В своїй роботі застосовую репродуктивні методи навчання, хорові, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи, домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування.
Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому,що міняються різні види і форми роботи. Майже на кожному уроці використовую аудіовізуальні засоби, що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу. Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, вибираю оптимальний темп проведення уроку. В своїй роботі використовую власноруч зроблену наочність, роздатковий матеріал.  Продумую тип,структуру уроку, чітко визначаю його навчальну, виховну та розвиваючу мету. Намагаюся вдало здійснювати  мотивацію навчальної діяльності учнів,щоб викликати інтерес  до предмету та до навчання, створювати доброзичливу атмосферу співпраці. Спілкуючись один з одним іноземною мовою, учні вчаться бути демократичними, думати критично та приймати рішення.

В своїй практиці використовую такі типи уроків: урок-рольова-гра, урок-вікторина, урок-захист проектів, уроки з елементами інсценування, урок-конкурс. Такі форми роботи вчать учнів зосереджуватися, концентрувати увагу, розвивають швидку реакцію, мовну здогадку. Вони формують комунікативні вміння та навички. 
Основними формами навчання є групова та індивідуальна. Значне місце у формуванні комунікативної компетентності посідають проблемні ситуації, дискусії, комунікативні творчі  завдання, асоціативні кола, вікторини, розробка проектів,  використовую технології колективно-групового навчання, методи   «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм , метод незакінченого речення тощо. Дискусія – це активне висловлювання власних думок, тому без інтерактивності вона просто  неможлива. Учні отримують можливість не тільки здобувати нові знання, а використати, активізувати уже наявні. Чи не найбільш цікавим та захоплюючим і ,головне , невимушеним є мозковий штурм. Наприклад, при  вивченні теми «Тварини» для активізації мислення учнів учням показую малюнки та пропоную пояснити, з якою країною у них асоціюється дана тварина. Відповіді учні надавали за зразком. Наприклад, «I think an elephant lives in Africa”. Відповідаючи по черзі, учні мають можливість висловити свою думку та порівняти її з думкою своїх товаришів. Або запропонуйте , чим можна займатися під час відпочинку на літніх канікулах. -  Suggest different ways of activities during your summer holidays.
-visit grandparents;
-ride a horse;
-bathe at the sea, etc.
Дуже подобається учням прийом «Збери речення», де вони по черзі доповнюють по одному слову в попередню конструкцію. Полюбляють вони гру «Snowballs» , в якій вони по черзі додають своє слово, але при цьому повторюючи все , що сказали інші діти. Наприклад, I like playing volleyball. Іншй учень повторює це речення і додає своє: I like playing volleyball and tennis,  і т.д.
Brainstorm”- прекрасний метод для використання досвіду учнів, спонукає їх проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки. Учні об’єднуються у групи і отримують завдання.
Наприклад: Write the activities you had  during your holidays.
(To go swimming, to have a swing, to run a race, to fly a kite, to play hide and seek, to climb a tree, to watch and feed the birds and squirrels, to walk in the park, to play games; to play football, volleyball, table tennis: to play the guitar: make a fire, cook the potatoes).



 
                        
                                  
 У групових формах роботи присутня подвійна спрямованість. Учні працюють у групі однолітків, де вони можуть вільно висловлювати свої думки, мобілізувати знання, проявити творчий, організаторський та лідерський потенціал. Після закінчення роботи групи починають обмінюватися думками та аргументами. Таким чином, до роботи долучається подвійна мотивація: мотив прояву особистості та самоствердження в групі та мотив досягнення колективної мети. Завдання можу давати як різні, так і однакові. Наприклад, обговорюємо переваги та недоліки  життя в місті та в селі, використання комп`ютерів,  різні види подорожі та багато інших питань.
Особливу увагу також приділяю діалогічному мовленню: вчимося вживати форми ввічливої подяки, ввічливого звертання тощо. Засвоєння учнями комунікативних формул починається  ще в початковій школі, і цей список розширюється з кожним уроком. Надалі ці вирази стають надійною опорою у вільному спілкуванні, яке приносить учням реальне задоволення. Для такої роботи бажано вибирати  короткі діалоги, які відтворюють особливості вживання реплік – кліше. Під час роботи з діалогом  намагаюся формувати в учнів комплекс умінь, що дозволять їм успішно вступити в мовний контакт з носієм мови, підтримати і завершити спілкування, використовуючи автентичні мовні формули відповідно в офіційній / неофіційній ситуації мовної взаємодії і статусу співбесідника. Вміння школярів використовувати мовленнєві кліше та зразки сприятимуть запобіганню страху невдачі, знімають психологічні бар'єри у використанні іноземної мови як засобу спілкування на заняттях та формують соціокультурну компетенцію.
На своїх уроках   пропоную учням старших класів в кінці вивчення теми письмові роботи. Це і твори на різну тематику (« Що для тебе означає шкільне життя» або «Переваги та недоліки використання комп`ютерів»),  різноманітні листи: наприклад, лист-порада, лист-подяка, лист-звернення на роботу, лист-відмова, есе за і проти, лист-повідомлення та інші. 
Під час роботи з текстами для читання та аудіювання великого значення   надаю перед текстовим  комунікативним завданням, які передбачають не поверхове, а глибинне розуміння, аналіз прочитаного. А продумане читання дає неабияку змогу розвивати  комунікативне навчання. Учням слід пропонувати висловлювати своє ставлення до прочитаного, з’ясувати, як автор сам ставиться до проблеми, назвати негативні та позитивні риси героїв, причини їх дій.
Ця робота не тільки формує та збагачує словниковий запас учнів, але й націлює їх на роботу з текстом, переказу його змісту, висловлювання власної думки. На уроці обов'язково складається «програма дій», потім проводиться «повільне читання» із знаходженням  яскравих епітетів, які учні використовують під час переказу. Збагачує висловлювання учнів використання мовленнєвого матеріалу, яким вони користуються під час роботи з текстом для домашнього читання.
Технологія проектування є однією з найефективніших для розвитку  комунікативних здібностей школярів. Працюючи над створенням проектів з тієї чи іншої теми, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, не стандартно. Тому проектна робота допомагає вчителю активізувати діяльність учнів, заохотити їх та спонукати до самостійного творчого пошуку. 
На своїх уроках метод проектів використовую як у вигляді самостійної індивідуальної або групової роботи учнів на протязі різного за тривалістю часу.  Учні пишуть про себе –  свою сім’ю, свій дім, свої інтереси і уподобання, або, наприклад, учні 7-го класу розробляли проект власного магазину, учні 8-го класу робили проект по темі «Світ навколо нас». На уроках країнознавства створюємо комп`ютерні презентації по географічному положенню Великобританії, політичному устрою, музиці, освіті та науці.  Працюючи над проектом, учні проводять невелику дослідницьку роботу з теми, яка їх цікавить. Учні займають активну позицію під час проектної роботи. Виконуючи проект, учні часто щось вирізають, зафарбовують, про щось пишуть, шукають інформацію в книжках, спілкуються з іншими людьми, знаходять ілюстрації – можливо, навіть, роблять аудіо - чи відеозаписи.   У 2014-2015 н. р.  провела урок – захист проектів у 11-а класі «Королівська родина». Учні представляли і захищали різні види проектних робіт.
    Приділяю увагу  поетичному, фольклорному матеріалу на початковому етапі вивчення  іноземної мови. Вивчення пісень, віршів, скоромовок, прислів’їв має багато переваг. Завдяки цьому створюється сприятливий психологічний клімат, знижується напруження, активізується мовленнєва діяльність, підвищується емоційний тонус, підтримується інтерес до вивчення мови.  Нещодавно в 5-а класі був проведений урок-конкурс «The Wonderful World of English».  У  формі змагання діти удосконалювали знання, вміння та навички , отримані на уроках англійської мови. 

Використання на уроці англійської мови інтерактивних навчальних ігор і навчально-творчих завдань дає змогу підвищити інтерес до вивчення мови, а також створити ситуацію уявного мовного середовища. Із розвитком творчої особистості дитини тісно пов'язують технологію використання на уроці навчальних ігор і творчих завдань. У процесі вирішення творчих завдань учні створюють певний творчий продукт,наприклад, оповідання, казку, вірш, малюнок, виріб. У ході вивчення різних тем доцільно використовувати різні види творчих завдань, оскільки це спонукає дітей до пошуку, зацікавлює новизною. Унікальною лабораторією розуму є уява і фантазія. Без них діти не сприймали б казок, не хотіли б гратися і творити. Це невід'ємні складові процесу навчання. Найголовніше завдання вчителя при цьому — створити в класі творчу атмосферу, зрозуміти психологічну сутність цього процесу, заохотити дітей до пізнання.
Значення рольової гри неможливо вичерпати й оцінити розважально-рекреативними можливостями. У цьому і проявляється її феномен, адже будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, творчість, терапію, у модель людських відносин і проявів у праці. У рольовій грі насамперед розвиваються уява, увага й образне мислення дітей, закладається здатність оперувати образами дійсності, що, у свою чергу, створює основу для опанування складних форм творчої діяльності.
Особливу роль відіграє рольова гра у розвитку здатності дітей взаємодіяти з іншими людьми. Відтворюючи в грі взаємини дорослих, дитина освоює правила і способи спілкування, здобуває досвід взаєморозуміння, вчиться пояснювати свої дії і наміри, координувати їх з іншими дітьми. 
    Гра - драматизація на уроках англійської мови дозволяє дітям засвоїти необхідні слова і вирази, відпрацювати інтонацію, розвинути образну, виразну мову. Ігри допомагають зробити процес навчання іноземній мові цікавим і творчим, дають можливість створити атмосферу захопленості і попереджають стомлюваність. У будь-який вид діяльності на уроці іноземної мови можна внести елементи гри, зв’язку з чим навіть найнудніше заняття набуватиме цікавої форми.
     Наведу приклади   рольової гри «Дискусія між українськими й англійськими однолітками»
   Половина класу бере на себе роль українських школярів, інші учні – «гості з Англії». Учні розповідають закордонним гостям ” про свою країну, її географічне положення, столицю, традиції, права і обов'язки громадян України і задають «англійцям» аналогічні питання. Кожен «українець» і кожен «гість» повинні задати хоча б одне питання і дати відповідь хоча б на одне питання.
Типові питання були такими:
1)  What countries does Ukraine (the UK) border on?
2)  What is the area of your country?
3)   What is its climate like?
4)  What are its main mineral resources?
5)  What is its relief like?
У ході дискусії учні мають можливість скористатися таблицями, у яких містяться  дані про площу і політичні системи України й Англії, а також довідковими даними про клімат, рельєф, корисні копалини, водяні ресурси цих країн. Використовуються також фотографії з видами Лондона, визначними пам'ятками Києва і Львова.
Велику увагу приділяю вивченню граматичного матеріалу, для цього створено «граматичні довідники» в учнівських словниках. Домагаюся якісного засвоєння граматичних структур, реалізовуючи принципи систематичності і послідовності.
Веду позакласну роботу з англійської мови,беру активну участь у  проведенні тижня англійської мови у школі (виховні заходи «Кольори любові», КВК «Магічний світ англійської мови», «Англійська мова-вікно в Європу»), працюю у тісному зв’язку з іншими вчителями – предметниками .
     Готую учнів старших класів до проведення ЗНО з англійської мови. Кожного року є членом журі   районної олімпіад з англійської мови.

          




Інноваційні форми роботи та технології

 На мою думку, як саме з перших уроків вчитель зацікавить учня до вивчення іноземної мови й сприятиме всебічному розвитку, такий і буде його кінцевий результат. І якщо він не викличе інтересу в учня з перших днів, то ця дитина назавжди залишиться   байдужою до вивчення мови. І тому на своїх уроках постійно намагаюся  використовувати нові, цікаві і результативні форми  й методи навчання.

  Найбільш ефективними шляхами реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови є застосування інтерактивних методів навчання.   Я працюю над проблемою:  «Формування комунікативних навичок учнів через впровадження інтерактивних форм навчання». Я впевнена, що  систематичне використання  цих методів навчання  формує  комунікативну  компетентність   учнів. На своїх уроках використовую такі  методи інтерактивного навчання як   «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм», метод незакінченого речення, диспут, рольові ігри тощо. Інтерактивні навчальні ігри й навчально-творчі завдання дають   змогу підвищити інтерес учнів до вивчення мови, а також створити ситуацію уявного мовного середовища.

Проектна робота є однією з актуальних та ефективних  технологій  для розвитку комунікативних здібностей школярів. Метод проектів використовую   у вигляді самостійної індивідуальної або групової роботи учнів. Працюючи над створенням проектів з тієї чи іншої теми, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, нестандартно. Тому ця робота допомагає мені активізувати діяльність школярів, заохотити їх та спонукати до самостійного творчого пошуку.

У процесі навчання та в позакласній роботі використовую також інформаційно-комунікаційні технології. З власного досвіду можу сказати, що в процесі проведення комп`ютеризованих уроків у багатьох учнів підвищується інтерес до навчального предмету, активізується навчальна діяльність, формуються   мовленнєва та комунікативна компетенції учнів.  Школярі  створюють та захищають проекти за різними напрямками із застосуванням презентацій.  Усе це викликає інтерес учнів до предмета, допомагає реалізувати їх творчий потенціал.

Отже, навчальні заняття для мене і моїх учнів – постійний пошук, спільна праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути результату.

    

Немає коментарів:

Дописати коментар